Min åsikt!

Hjälptyglar eller skälptyglar? Gör dom verkligen någon nytta eller är det en utav orsakerna till att så många hästar  har ryggproblem mm.?

Min årikt är att vet du inte till 110% hur de ska användas så ska du inte ha dom utan en tränares närvaro! Jag persoligen Använder hjälptyglar, så som martingal, halsförlängare och graman! 

Martingalen har jag av en anledning, som de flesta har den till. Att slippa bli nockade! Vet många som tycker att martingalen är elak mot hästen, men sitter den rätt så finns den ju bara där tills hästen höjjer huvudet över tygellinjen!

Halsförlängaren, eller gummisnodden har jag främst när ja longerar för att hästen ska våga ta ett ärligt stöd mot bettet!

Och till sist, Gramanen! Det som jag vet att många hästmäniskor hatar! från början hade jag den till mysan för att hon skulle få hjälp att gå under överlinjen, då hon är en fd. travare hade hon ju inte några planer på att söka sig nedåt. Idag när formen finns där använder jag endast gramanen när ja rider ut, men då endast som en "handbroms" om travaren skulle komma tillbaka och hon vill sticka. utan gramanen har jag inte så mycket att säga till om ;)

så där har ni mina åsikter om de hjälptyglar jag använder! det finns ju en uppsjö mer men de är inga jag använder så jag har inga åsikter!
Det är det många som gör, har åsikter om saker dom inte kan något om. Utan de går på rykten, vilka rykten som oftast är dåliga!

HEJ SVEJS!!!

Kommentarer
Postat av: Tova & Lina ♥

Fin blogg! :')

2012-01-22 @ 12:41:44
URL: http://ponnysmurfarnas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0